Miasto zrewitalizuje dworzec

150x110

Miasto chce przejąć dworzec Toruń Główny i przeprowadzić jego rewitalizację. Wyremontowany obiekt powita podróżnych odnowionymi budynkami, zadaszonymi peronami, sklepikami i nowym tunelem. Całość dostosowana będzie dla potrzeb osób niepełnosprawnych.


- Położony na lewym brzegu Wisły dworzec należy do PKP. W grudniu 2012 r. miasto wystąpiło do Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku z wnioskiem o nieodpłatne nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz praw z nim związanych – mówi dyrektor Wydziału Gospodarki Nieruchomościami UMT Wiktor Krawiec. - Wniosek został złożony w związku z przygotowaniem projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu w ramach BiT – City” w realizacji zadania „Rewitalizacja obiektu dworcowego Toruń Główny - poprawa dostępności i zwiększenie atrakcyjności” oraz zadania „Budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto integrującego linię średnicową oraz pozostały transport publiczny z Koleją Metropolitarną BiT- City”.

PKP na to przystał. Przejęcie obejmie:
• budynek stacyjny dworca Toruń Główny – murowany, podpiwniczony, 2-kondygnacyjny, o pow. użytkowej 3.037,60 m2
• budynek KATS (Kolejowej Automatycznej Telekomunikacji Stacyjnej) – murowany, podpiwniczony, 2-kondygnacyjny, o pow. użytkowej 250,00 m2
• budynek szaletu publicznego – murowany, podpiwniczony, 1- kondygnacyjny, o pow. użytkowej 100,60 m2
• budynek administracyjny – murowany, podpiwniczony, 2- kondygnacyjny o pow. użytkowej 1.339,20 m2

Reszta, czyli wszystko, co jest związane z ruchem pociągów, pozostanie w gestii PKP.
Wartość rynkowa prawa użytkowania wieczystego wraz z prawem własności budynków została określona przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 4,13 mln zł, w tym wartość rynkowa prawa użytkowania wieczystego gruntu na kwotę 471 tys. zł.

W kwietniu 2013 r. miasto ogłosiło przetarg na zaprojektowanie i wykonanie rewitalizacji dworca wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego nad realizacją wykonywanych robót budowlanych. Wykonawca sporządzi dokumentację projektową dla wszystkich branż, a także uzyska wszystkie niezbędne uzgodnienia, opinie i zezwolenia, po czym przystąpi do przebudowy. Na wykonanie całości będzie miał 92 tygodnie. Na początku czerwca przetarg zostanie rozstrzygnięty. W połowie 2015 r. dworzec będzie gotowy do użytku. Koszt oszacowano na 35 mln zł. Projekt będzie w 61% dofinansowany ze środków Unii Europejskiej.

- Plany są ambitne. Po rewitalizacji dworzec zyska nowe oblicze. Dworcowe budynki zostaną kompleksowo odnowione. W hallu głównym zajdą spore zmiany. Kasy biletowe planuje się przesunąć w stronę obecnej poczekalni, a tę przenieść bliżej obecnych pomieszczeń restauracji – wylicza dyrektor Wydziału Inwestycji i Remontów UMT Marcin Maksim. - W hallu natomiast powstanie miejsce pod funkcje komercyjne. Dostać się tam będzie można przejściem podziemnym, które zostanie poszerzone i przedłużone do ul. Podgórskiej. W podziemiach także będą się mogły mieścić niewielkie sklepiki i punkty usługowe. Do hallu wjeżdżać się będzie ruchomymi schodami lub windą dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Podobnie będzie przy wejściach na perony. Te także zostaną przebudowane. Wszystkie będą zadaszone i wyposażone w tzw. azyle, czyli przeszkolone pomieszczenia, w których podróżni będą mogli czekać na pociąg.

Na terenie dworca działał będzie hot spot, znajdą się także przewijaki dla niemowląt i powstanie system dynamicznej informacji pasażerskiej. Dodatkowym ułatwieniem dla podróżnych będzie nowa, zintegrowana pętla komunikacji miejskiej z parkingiem, na którym podróżny będzie mógł zostawić auto i dalej jechać pociągiem.

Projekt uchwały w sprawie przejęcia dworca zostanie przedstawiony na najbliższej sesji rady miasta, 23 maja 2013 r.